Information om Den Transsibiriske Jernbane


Nedenfor har vi samlet den vigtigste information om vores rejser med Den Transsibiriske Jernbane.


Kupéerne

Togene, vi kører med, har kupéer på hhv. 1. og 2. klasse. På 1. klasse er der 2 sovepladser i kupéerne. På 2. klasse er der 4 sovepladser i hver kupé. Rejsens grundpris indeholder overnatninger på 2. klasse. For et tillæg på 5000 kr. per person kan man opgradere til 1. klasse. Der er også mulighed for at, få en kupé på 1. klasse alene. Det koster 20.000 kr. ekstra per person.


Hvis der ikke er nok 1.klasses kupéer på et tog, kan man opleve, at de to pladser, man har booket til en 1. klasses kupé i stedet omveksles til en hel 2.klasses kupé. Dvs. at man er to om at dele en 4-sengs-kupé i stedet for en 2-sengs-kupé. Kupéerne har samme størrelse, så reelt betyder dette bare, at man får lidt ekstra plads til opbevaring af sine ting i de to ekstra køjer, man har til rådighed.


Det kan en sjælden gang forekomme, at der ikke er nok kupéer på 1. klasse på enkelte strækninger, og der heller ikke er plads til, at man kan få en hel 2.klasses kupé i stedet. I disse tilfælde kan man blive nødt til at tage disse stræk af turen på 2. klasse i en kupé med tre andre rejsende. Vi vil selvfølgelig prøve at få placeret medlemmer af gruppen sammen. Den besparelse, der vil være herved, får man selvfølgelig godtgjort.


Kupéerne på 1. og 2. klasse befinder sig ofte i forskellige togvogne, så selv om vi altid bestræber os på, at vores grupper er så tæt samlede som muligt, er det ikke altid muligt for passagerer på 1. og 2. klasse at bo lige ved siden af hinanden.


I hver kupé er der et lille bord ved vinduet ved de to nederste senge.


Der er forskel på de enkelte togsæt. Både togvognenes udseende og kvalitet kan variere. Det kan oven i købet af og til variere fra togsæt til togsæt på samme tog.


Billeder af kupéer på 2. klasse (kupéernes udseende varierer fra togsæt til togsæt)


Billeder af kupéer på 1. klasse (kupéernes udseende varierer fra togsæt til togsæt)


Toiletforhold


I den ene ende af hver togvogn er der placeret et toilet og en håndvask.


Toiletforholdende kan variere fra tog til tog. Toiletterne er som regel rene nok, men ret spartansk indrettet. Der er ikke mange russere der bryder sig om at sidde på et offentligt toilet, man kan derfor opleve er toiletbrættet ofte er slået op. Der er ikke noget bad på togene, kun toilet. Så hvis man ønsker at komme i bad, skal man gøre det på hotellerne.


På de nyere kinesiske toge, der kører på strækningen mellem Ulan Bator i Mongoliet og Beijing i Kina er der toilet og bad i kupéerne på 1. klasse. Det deles dog med nabokupéen.


Varmt vand


Alle vogne har for enden en kedel/samovar, hvor man kan hente kogende vand døgnet rundt helt gratis. Der er mulighed for at købe et thebrev eller noget kaffepulver fra stewardessen til billige priser. Det nemmeste er dog at medbringe sin eget kaffe og the i stedet for at skulle spørge efter stewardessen hver gang man lyster en kop. Det er i øvrigt en god idé også at proviantere med nogle nudler.


Restaurantvognen


På toget er der en hel vogn med restaurant. Her kan du nyde lækre madretter fra det ruslandske- mongolske og kinesiske køkken. Undervejs på ruten ændrer menuen, alt efter hvilket land man befinder sig i. Restauranterne åbner for morgenmad klokken 06:00.


På strækningen mellem Irkutsk og Ulan Bator har vi oplevet, at restaurantvognen ikke var åben. Men vi sørger altid for at få provianteret, inden vi går ombord på toget, så man kan købe lidt mad til at have i kupéen.


Prisen for maden ombord


Hovedretter koster typisk mellem 200 - 500 rubler (ca. 20 - 50 kr.), salater for mellem 100 - 250 rubler (ca. 10 - 25 kr.) og supper for mellem 150 - 350 rubler (ca. 15 - 35 kr.). Der findes dog tit også dyrere ting på menuen, men generelt er maden ombord ret billig set med danske øjne.


På strækningerne Moskva-Jekaterinburg og Jekaterinburg-Irkutsk har vi oplevet, at der er et gratis måltid inkluderet i togbilletten.


Billeder af restaurantvognen



Bagage på toget


Der er plads til bagage under de nederste køjer og over indgangsdøren. Det samme gælder for 2-sengs-kupéerne. I nogle togsæt passer de områder i kupéerne, der er afsat til bagage, ikke helt med de maksimum-mål, der er tilladt hos Aeroflot. Det er derfor bedst ikke at medbringe en hård kuffert, der har de maksimalt tilladte mål.


Internet


Der er som udgangspunkt ikke noget internet på toget. På enkelte nyere toge kan man dog være heldig, at der er wifi, men det er meget ustabilt.


Der er til gengæld internetadgang på hotellerne i de store byer samt på de fleste restauranter o.l. undervejs. I Kina skal man dog være opmærksom på, at Googles og Facebooks tjenester ikke virker.


Kontanter


Husk at tage kontanter med ombord på toget. Der er ingen hæveautomat ombord, og altså ingen mulighed for at hæve kontakter. Der bliver kun taget imod kontakter ombord på toget, der vil dog være mulighed for at veksle eller hæve i Moskva.


Sikkerhed, alkohol og rygning


Der er mulighed for at låse døren til kupéen indefra. Husk altid at, have dine værdigenstande tæt på kroppen, især når du sover. Det skal dog siges, at vi i vores grupper ikke har oplevet nogen tyverier på rejsen.


Mange passagerer drikker alkohol ombord på toget, og hvis man derfor føler sig generet af dette skal man kontakte personalet.


Der er faktisk blevet indført forbud mod både druk og rygning på toget. Det bliver dog som regel administreret med let hånd. Hvis man ønsker at få en øl eller et glas vodka på turen, kan man enten lukke døren til sin kupé eller stille drikkevarerne lidt til siden, så det ikke er åbenlyst. Hvis det bliver bemærket af en konduktør, får man en venlig henstilling.


Hvad angår rygning, kan man ryge, når toget stopper på stationer i løbet af dagen, men ikke ombord på toget.


Togpladser


Vi sørger altid for at, man kommer i samme kupé som ens eventuelle rejsefælle. Så vidt muligt prøver vi også at få gruppen til at bo sammen, og det plejer også at lykkes. Der kan dog være tilfælde, hvor man må dele kupé med en anden rejsende. Det er f.eks. ikke sikkert, at antallet af deltagere på rejsen går op i fire (antallet af pladser i en kupé), og så vil den sidste plads blive solgt til en anden. Det plejer nu også at være hyggeligt nok at møde andre rejsende, f.eks. en lokal russer, der pendler nogle tusinde kilometer på arbejde.


Vi vil gøre opmærksom på, at der ikke er garanti for at man kommer i samme kupé på strækningen fra Ulan Bator til Beijing. Det er ikke noget, vi selv har oplevet, så det er ikke noget, vi anser for sandsynligt, men efter sigende skulle der være en lille risiko for det. Som regel er der dog ingen problemer af den art. I de meget sjældne tilfælde at man ikke bliver placeret sammen, vil der typisk være mulighed for at bytte plads indbyrdes.


Temperaturer


Om sommeren er der dejlig varmt på hele togets strækning. I forårs- og efterårsmånederne er temperaturerne som regel mellem 5 til 15 grader, men man kan også være heldig, at det er lidt varmere. I Mongoliet kan der uden for sommermånederne, hvis man er uheldig, komme temperaturer helt ned omkring frysepunktet. Inden for i toget er der dog altid lunt og rart.


Ting man bør medbringe


Puder og tæpper inde i kupéen er inkluderet. Der er også sengetøj og små håndklæder (til ansigt og hænder) i kupéen som man kan gøre brug af. Dog vil det være en god idé at medbringe plastikkopper, -bestik og -tallerkener.


Det er også en god idé selv at have noget toiletpapir med, selv om det som udgangspunkt skulle være på toiletterne. Endelig vil det være en god idé at medbringe ørepropper for en sikkerheds skyld.


Tøjvask


Der er kun mulighed for at, få vasket tøj på hotellerne (hvis der er tid til det). Ellers kan man medbringe lidt vaskepulver og selv vaske.


Grænseovergange


Man skal krydse to grænser på rejsen. Fra Rusland til Mongoliet og fra Mongoliet til Kina. I Rusland og Mongoliet tager det typisk lidt under to timer på hver side af grænsen. Man bliver inde i toget og venter på, at alle pas er blevet tjekket, og toget kører videre. I Kina skal man ud af toget, når man krydser grænsen. Samtidig skal toget have nye hjul på, der passer til det kinesiske tognet. Denne grænseovergang kan derfor tage op til fem timer. Man kan købe lidt snacks på stationen. Ellers er der ikke andet for end at væbne sig med tålmodighed og en god bog.


Valuta


I Rusland bruger man rubler. Dem kan man veksle til i de fleste banker og valutavekslere – især hvis man bestiller dem i forvejen. Der er også mulighed for at veksle nogle rubler i Moskva, Jekaterinburg og Irkutsk. Ofte kan man også betale med kreditkort i Rusland.


I Mongoliet bruger man Tugrik. Dem kan man ikke veksle til hjemmefra. Hvis man stadig har nogen rubler tilbage ved ankomsten til Mongoliet, kan man nemt veksle dem til tugrik. Euro og dollars er ikke særlig populære i Mongoliet, så det er bedre at få vekslet til den lokale valuta. Man bliver ofte tilbudt at veksle penge i toget, men man får en bedre kurs, hvis man venter med at veksle, til man er inde i Ulan Bator. Vi sørger for at stoppe et sted, hvor vi kan veksle.


I Kina bruger man Yuan. Dem kan man veksle til hjemmefra, og der er også vekselautomater i Beijing.


Drikkepenge


Man skal kun give drikkepenge hvis man ønsker det. De mest sædvanlige steder man giver drikkepenge er på restauranter, til rengøringspersonalet på hoteller samt til chauffører og guider. De øvrige vil forvente omkring 10-15% i drikkepenge. Chauffører og guider giver rejsebureauet nogle drikkepenge til.


Visum


For at kunne komme med på rejsen med Den Transsibiriske Jernbane kræver det at, man får lavet visum til hhv. Rusland, Mongoliet og Kina. Det kan tage noget tid at, komme igennem ansøgningsprocessen, vi anbefaler derfor, at man senest går i gang med at søge om visum tre måneder inden afrejse. Det er ens eget ansvar, at man sørger for at få alle tre visa.


Vi samarbejder med visumbureauet Private Guide, som tilbyder at hjælpe mod et gebyr. Private guide skriver til alle tilmeldte på rejserne ca. tre måneder inden afrejse og tilbyder deres hjælp. Det står en helt frit for, om man tager imod tilbuddet eller selv står for ansøgningerne.


Som et led i processen skal man bl.a. aflevere pas, pasfotoer, en invitation til Rusland (den skaffer vi. Den er inkluderet i prisen). Man skal også ind og afgive fingeraftryk på det kinesiske konsulat og det russiske visumcenter. Når alle visa er færdige, vil man kunne hente sit pas på Private Guides kontor i Hellerup, eller man kan få det det tilsendt med GLS for 250 kroner.


Priser for visum


Russisk visum

Et russisk visum koster 570 kr., hvis man selv ordner det, og 1050 kr. hos Private Guide. Alle over 12 år skal have taget fingeraftryk i København. Det tager 14 dage, fra man har udfyldt ansøgningen, til man får pas med visum retur. Et hastevisum kan laves på en uge.


Du kan læse mere omkring russisk visum på udenrigsministeriet hjemmeside her og på det russiske visumcenters hjemmeside her.


Mongolsk visum Et mongolsk visum koster 660 kr., hvis man selv ordner det, og 990 kr. hos Private Guide (efter 1. juli stiger prisen til 1050 kr.). Det tager 14 dage fra man har udfyldt ansøgningsskemaet, til man har sit visum. De har kun åbent 1 gang om ugen, om tirsdagen.


Du kan læse mere omkring mongolsk visum på udenrigsministeriets hjemmeside her, eller på konsulatets hjemmeside her.


Kinesisk visum Et kinesisk visum koster 450 kr., hvis man selv ordner det, og 1.390 kr. hos Private Guide. For at få visum skal man udfylde et ansøgningsskema. Man kan vælge at gøre det selv uden beregning, men skal der rettes fejl i skemaet, koster det 100 kr. Man kan også få Private Guide til at udfylde det for 300 kr. ekstra. I forbindelse med visumsøgning skal man afgive fingeraftryk. Det foregår i København. Når man har afgivet fingeraftryk, vil det blive gemt i 5 år, så man ved gentagne rejser ikke behøver at skulle have taget fingeraftryk hver gang. Alle over børn og unge under 15 år og ældre over 70 år er fritaget for at skulle have taget fingeraftryk. Det tager 4 arbejdsdage fra man siger har udfyldt ansøgningsskemaet, til man får sit visum.


Du kan læse mere om visum til Kina på udenrigsministeriets hjemmeside ved at trykke her og på konsulatets hjemmeside her.


OBS! _Der kan forekomme ekstra gebyr i form af forsendelse af pas og visum. Vi tager forbehold for prisændringer og fejl i priserne. Tjek for en sikkerheds skyld på konsulaternes og visumcenterets hjemmesider._